نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (412 ) فایل صوتی (کلیک کنید)
ســوره 2 : بقـــره ( مدنی )
( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )
( قسمت بیست و دوم )
حقیقت بنــدگی
( جزء اول ـ صفه 12)
بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم
78 ـ وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لاَ یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلاَّ أَمَانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّونَ
78- از یهودیان کسانی بی سواد و امّی هستند که نوشته های تورات را نمی دانند مگر آن چه بظاهر می خوانند بی آنکه بفهمند و آن ها نیستند مگر مشتی پندار که می پندارند و گمان می برند.
79 ـ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِیَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَوَیْلٌ لَّهُم مِّمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَ وَیْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا یَکْسِبُونَ
79- پس وای بر کسانی که نوشته ای به دست خویش می نویسند و می گوید این از نزد خدای تعالی است! تا به وسیله آن حق را به بهای اندک بخرند، ای وای بر آنها که به دست خویش دروغ می نویسند و وای بر آن ها از آن چه به عنوان رشوت کسب می کنند!
نوشته اند:
دوزخیان در دوزخ این چهار کلمه را به فارسی گویند:
وای از نــــــام ،
وای از ننــــگ ،
وای از نیـــــاز ،
وای از آز ،
یعنی وای بر من که در دنیــــــــا نــــــــام خواستم
و عــــــــــار نداشتم
ولی چیزی که سرِ همه بــلاهـــــا است
و آز که پایه همه شهـــوت ها ست بسیار داشتم!
80 ـ وَ قَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَیَّامًا مَّعْدُودَةً قُلْأَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا فَلَن یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
80- یهودان گفتند آتش دوزخ بما نمی رسد جز چند روز ِ معین، به آنان بگو آیا از خداوند پیمانی گرفته اید که خداوند آنرا خلاف نکند؟ یا بر خداوند چیزی میگوئید که خود نمی دانید!
81 ـ بَلَى مَن کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
81- آری، کسانیکه بدی کنند و مرتکب گناه شوند دوزخیانند که در آنجا جاویدند.
82 ـ وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
82- و کسانیکه ایمان آوردند و کارهای نیک کردند، آنان بهشتیانند که در آنجا جاویدند.
83 ـ وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّاللّهَ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَ ذِی الْقُرْبَى وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِیمُواْ الصَّلاَةَوَ آتُواْ الزَّکَوةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلًا مِّنکُمْوَ أَنتُم مِّعْرِضُونَ
83- یاد بیاور زمانی که از فرزندان یعقوب عهد گرفتیم که جز خدای یگانه کسی را پرستش نکنید و پدر و مادر را بنوازید و با خویشان و پدر مردگان و درویشان نیکوئی کنید و بمردم گفتار نیک گوئید و نماز به هنگام خد بپادارید و زکات مال خویش را بدهید ولی شما (جز اندکی) همه از سفارشهای ما برگشتید و از وفا روگردان شدید.
78 ـ وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لاَ یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ
صفت اُمّی بودن (اُمِّیَت) در این آیه،
بیگانه را ذمّ است
و نشانــه نقصــــان او،
ولی در مورد پیغمبر(ص) مــــدح است
و اشاره به کمـــــــال اوست!
که با هم نامی هم سائی نشود
و اتفاق اسامی اقتضای اتفاق معنی نکند،
نبینی که خداوند خود عزّت دارد و عزیز است
و یوسف را هم عزیــــز خواند
لیکن عزت خداوند سزاوار و شایسته خویش
و عزت بنـــــــدگان بر سزای خویش،
و چنانکه دانید خداوند موجود
و آفریــــدگان هم موجود
لیکن خداوند به خودی خود موجود
ولی آفریدگان، به وجود خداوند قائم
و بر پا هستند نه بخودی خود!
82 ـ وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ...
گفته اند آمنـــوا اشارت است به درخت ایمان
و نشاندن آن در دل مؤمنان
و عملوا اشارت است به شاخه های آن درخت و پروردن آن
و اُولئـک اشــــــارت است به بـــار و میــــوه آن درخت
و میــوه این درخت نه چون دیگـــر میــــوه ها است
که از ســالی به سالی یک بـــــار میــــوه آورد
بلکـــــه این درخــــت هــــر ســـاعتــــــی
بلکه هر لحظــــه ای میـوه نــو آرد،
هریکی بِــــه (بهتر) از یک دیگر !
و به مـــــــزه دیگـــــــر!
و به بـــوئی دیگر!
حلاوت عابــــــــدان از بــــــــار این درخت
و صفـــــاء وقت عارفـــان از بــــــار این درخت است!
83 ـ وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ ...
آن عهد و پیمان که با بنی اسرائیل رفت
در شرع ما هم همان عهـــد است
و با مؤمنان این امت همان پیمان،
و آن به فرمان خـــــــــدا اطاعت کردن
و بر خلق خــــــدای شفقـــت کردن،
که در آن اطاعت به صـــــــدق عمل کردن
و در آن شفقت به رفــــــق رفتـــــــار کردن است،
و حقیقت بنـــــدگی،
خـــــــدا را به صدق پرستیدن
و با مـــــردم مـــــــدارا کـــــردن است
و چون این صـــــــدق و رفـــــــق کار همه کس نیست
و چنـــــدان آســـــــان نَبُـــــــــوَد
و کاری بس بـــــــــــزرگ باشد،
از این رو وعــــده ثـــــواب و فــــلاح به آنــان داده شد
تا بدان رغبت نمایند
و یک یک آن وعده ها هم شمرده و نموده شد
تا مؤمنان را بیشتر و بهتر شوق و استقبـــــال باشد.
این جمعه هم گذشت و نیامد !
همه مشکلات و گرفتاری های ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
السلام علیــک
یا اباصــالح المهـــدی
پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم
موضوع :